التجربة الماليزية فى التعليم الإلکتروني واقع وآفاق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

فلسطين

المستخلص

يعتبر التعليم حق من الحقوق الإنسانية وعلى الحکومات العربية أن تضعها فى أولويات موازناتها السنوية وأن تخصص لها أعلى الموازنات، وأن يعطى للتعليم دوره ومکانته العالية، وتحسين نظرة المجتمع للمعلم ورفع مکانته واحترامه من الجميع، ويجعل التعليم رغبة ذاتية يندفع إليها جميع الطلبة للإقبال عليه وعدم الهروب منه، وأن يقدم مجاناً کحق من الحقوق الإنسانية التى نصت عليها القوانين الدولية وقانون التعليم العالى، والاهتمام بالمبدعين وتوفير الأجواء والإمکانات لهم، وتعتبر التجربة الماليزية فى التعليم المهنى مثالا واضحا ممکن لفلسطين الاستفادة منها، والعمل على تعزيز ومواصلة التعليم، من خلال  إنشاء مدارس ذکية  تهتم بالتعلم الإلکترونى  والتقنى،کما ويمکن الاستفادة أيضا من إنشاء مراکز أبحاث ومراکز تکنولوجيا تقدم الخبرات والورش التعليمية التى تسارع إليها دول العالم المتقدم، وأيضا إنشاء مدارس ومعاهد مهنية واعتمادها کأداة ناجحة وتطور تقنى کبير بدلا من التعلم التلقينى والمناهج الرکيکة التى تعتمدها فلسطين، کما وتم التطرق لأهمية دور الحکومة الفلسطينية لتخصيص ميزانية أکبر للتطوير والتحديث التعليمى وبناء المؤسسات التعليمية بما يتوافق مع التطور العلمى والجامعى، وأيضا اتباع الحکومة سياسة عادلة سياسة النظر شرقا للاستفادة من التطور الماليزى ونقل الخبرات إلى فلسطين، وإرسال البعثات التعليمية لنقل هذه الخبرات والاستفادة من التقدم والنهضة الماليزية، والاهتمام بالعنصر البشرى هى أولويات أى حکومة ترغب فى تحقيق تنمية فى کافة المجالات.

نقاط رئيسية

Malaysian experience-E-leaning-Palestine

الكلمات الرئيسية


Education is the right of human rights and the Palestinian government must put it in the first annual budgets and allocate a higher budget, and that gives education role and high stature, and improving society's perception of the teacher and raise the prestige and respect from everyone, and makes education a self-desire rushes to all students to rush it and not to escape of it, and to provide for free as a matter of human rights stipulated by international laws and the law of the Palestinian education, and attention to the creative and provide the atmosphere and potential, is the Malaysian experience in education is a clear example possible to Palestine to take advantage of them and work to strengthen continue the education, through the creation of smart schools interested in e-learning and technical , and can also benefit from the establishment of a research center, the technology provides expertise and workshops teaching that accelerated it the developed world, and also the establishment of schools and institutes of professional and adoption successful development of a large technical rather than learning poorly worded and methods that rely in Palestine, and was addressed to the Palestinian government allocate a larger budget for development and modernization of education and the construction of educational institutions in accordance with the scientific and academic development, and also follow the government's unfair policy-sighted policy to the east to take advantage of Malaysia's development and the transfer of expertise to Palestine, and send educational missions for the transfer of these experiences and build on the progress and renaissance Malaysian, attention to the human element is the priority of any government want to achieve development in all fields