دور المدونات في تفعيل المعارض الرقمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المملکة العربية السعودية – جدة الإدارة العامة للتعليم بمحافظة جدة مکتب التعليم شمال جدة - بنات

المستخلص

    تعد المعارض التشکيلية والفنية من أهم الأساليب الإشرافية لمادة التربية الفنية؛ لما للتغذية البصرية من فائدة عظيمة وتبادل للخبرات تعود على المعلمة والطالبة بالفائدة لمختلف مخرجات مجالات التربية الفنية، ومن التحديات التي تواجه مشرفة التربية الفنية، صعوبة حضور جميع المعلمات إلى جميع المعارض المدرسية نظرًا لارتباطهن بالحصص الدراسية بالإضافة إلى صعوبة المواصلات، مما دعا إلى مواجهة التحديات والتخطيط لتجربة المعارض الإلکترونية.
   وقد أشارت الدراسات أن نموذج الإشراف التربوي عن بعد موفر للجهد والوقت والکلفة للمشرف والمعلم، وأوصت الدراسات بتتبع الاستفادة من المدونات (Weblogs)، وأوضحوا أنها إحدى أهم تقنيات الويب2.0 لذا تم تصميم الباحثة للمعرض الرقمي بواسطة مدونة بلوقر https://north-arts.blogspot.com/
   توصل البحث إلى: اتفاق بدرجة کبيرة لدور المدونات في تفعيل المعارض الرقمية من وجهة نظر العينة، حيث تبين أن درجة موافقة المعلمات نحو استخدام المدونات في تفعيل المعارض الرقمية کان بدرجة کبيرة ، کما تبين أن درجة موافقة المشرفات في تفعيل المعارض الرقمية کان بدرجة کبيرة، وأکدت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة في تفعيل المعارض الرقمية باستخدام المدونات تبعا للوظيفة.

نقاط رئيسية

artistic education-blogs -digital exhibitions

الكلمات الرئيسية


The art galleries are one of the most important supervisory methods of art education, because of the great benefit of visual nutrition and the exchange of experiences that are used by the teacher and the student to benefit the various outputs of the fields of artistic education, and the challenges facing the supervisor of artistic education, the difficulty of attending all Teachers to all school fairs due to their association with the classes as well as the difficulty of transportation, which called for meeting the challenges and planning the experience of electronic exhibitions.
Studies have indicated that the distance education supervision model is a provider of effort, time and cost for the supervisor and teacher, and the studies recommended tracking the use of blogs (weblogs), and they explained that it is one of the most important Web 2.0 technologies, so the researcher was designed for the digital exhibition by the blog https:// north-arts.blogspot.com:
The research reached: a significant agreement on the role of blogging in activating digital exhibitions from the sample point of view, where it was found that the degree of approval of the parameters towards the use of blogs in activating digital exhibitions was largely, and it was found that the degree of approval of supervisors in activating digital exhibitions was largely, and confirmed The results of the absence of statistically significant differences between the sample members in activating digital exhibitions using blogs according to the job.