واقع اعتماد التطبيقات التکنولوجية الذکية في التعليم من وجهة نظر الهيئة التدريسية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية العلوم الاقتصادية والتسيير -بجامعة سکيکدة (الجزائر).

المستخلص

هدفت هذه الد ا رسة إلى الاطلاع على واقع اعتماد التطبيقات التکنولوجيا الذکية في التعليم العالي من طرف الهيئة التدريسية بکلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة 20 أوث 1955 سکيکدة دولة-الج ا زئر-، تم حيث يعد معرفة مدى تطبيق واعتماد هذه التطبيقات ذو أهمية کبيرة لمعرفة الفجوة الخاصة بإيصال المعلومات والمعارف للطلبة، وکذا تطوير التعليم والمنظ ومة التعليمية ومواکبته للتطو ا رت العالمية التکنولوجية والرقمنة. تمت هذه الد ا رسة بکلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة سکيکدة )الج ا زئر( خلال السنة الجامعية 2019 - 2020 . تم توزيع استبيان إلکتروني)يضم ثلاث أبعاد أساسية للاستخدام التطبيقات التکنولوجية الذکية في التعليم العالي( على الهيئة التدريسية وعبر البريد الإلکتروني لتحقيق أهداف الد ا رسة، وللتوصل إلى النتائج المرجوة تم اعتماد برنامج التحليل الإحصائي spss . توصلت الد ا رسة لوجود مستوى ضعيف لتطبيق التطبيقات التکنولوجيا الذکية في التعليم من وجهة نظر الهيئة التدريسية للمؤسسة المبحوثة. لذا توصي الد ا رسة بضرورة تطوير أدوات التعليم وتشجيع الانتقال إلى التعليم الرقمي بدلا من التعليم التقليدي وهذا لتطوير
المنظومة التعليمية وتحسين کفاءة الجامعة.This study aimed to see the reality of the applications of smart technology adoption in higher education by the faculty at the Faculty of Economic and commercial sciences of management at the University of 20 OAuth 1955 Skikda state-Algiers, was where is the knowledge of the extent of the application and adoption of these applications is of great importance to the special knowledge gap delivery information and knowledge for students, as well as the development of education and the educational system and keep pace of global technological developments and digitization. This study was conducted at the Faculty of Economic, Business and Management Sciences at the University of Skikda (Algeria) during the academic year 2019-2020. An electronic questionnaire (containing three basic dimensions for the use of smart technological applications in higher education) was distributed to the faculty and via e-mail to achieve the objectives of the study, and to reach the desired results, the statistical analysis program was adopted. The study found that there is a weak level of applying smart technology applications in education from the facultypoint of view of the researched institution. Therefore, the study recommends the necessity of developing educational tools and encouraging the transition to digital education instead of traditional education, in order to develop the educational system and improve university efficiency.

الكلمات الرئيسية