جمعية التنمية التکنولوجية والبشرية
المجله الدوليه للتعليم بالانترنت
1687-5931
2682-3594
19
2
2020
12
01
فاعلية بيئات التعلم الإلکترونية في تدريس مادة الحاسب الالي على التحصيل الدراسي لدى طلاب الصف الثالث متوسط
1
48
AR
محمد نواف محمد
العتيبي
کلية التربية - جامعة الملک خالد
عبدالرحمن حسين يحيى
العبدلي
کلية التربية - جامعة الملک خالد
10.21608/jaee.2020.145287
يهدف البحث إلى معرفة فاعلية بيئات التعلم الإلکترونية في تدريس مادة الحاسب الالي على التحصيل الدراسي لدى طلاب الصف الثالث متوسط، استخدم الباحث المنهج التجريبي على عينة من طلاب المرحلة المتوسطة وهم طلاب الصف الثالث متوسط تم توزيعهم على مجموعتين المجموعة الأ ولى ) 19 ( طالب والمجموعة الثانية ) 20 ( طالب ، افترض الباحث وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى ≤ ( 0.05 ( بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الأولى في التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار التحصيل المعرفي ، والتي درست باستخدام بيئة التعلم الافتراضية وذلک لصالح التطبيق البعدي کما افترض وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى ≤ ( 0.05 ( بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الثانية في التطبيقين القبلي والبعدي<br />في اختبار التحصيل المعرفي ، والتي درست باستخدام الروبوت التعليمي "بيئة التعلم المدمجة" وذلک لصالح التطبيق البعدي ، کما افترض وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات الکسب لطلاب المجموعتين التجريبيتين في اختبار التحصيل المعرفي عند الدراسة باستخدام بيئة تعلم الکترونية يرجع للتأثير الأساسي لبيئة التعلم )الافتراضية مقابل المدمجة( لصالح المجموعة التجريبية الأولى، فاعلية بيئات التعلم الإلکترونية )الافتراضية - المدمجة ( في تنمية التحصيل الدراسي في مادة الحاسب الآلي لدى طلاب الصف الثالث، حيث استخدم الباحث الروبومايند " بيئة تعلم افتراضية والروبوت التعليمي "بيئة تعلم مدمجة " ، وبعد إجراء التجربة توصل الباحث إلى صحة الفروض التي افترضها في بداية بحثه ، أوصى الباحث بأهمية<br />استخدام بيئة التعلم الافتراضية والمدمجة في تدريس الحاسب الالي ، کما أوصى الباحث بالبحث في مجال البيئات الإلکترونية ومدى فاعليتها على تنمية مهارات الطلاب المختلفة.The research aims to know the effectiveness of electronic learning environments in teaching computer subject on academic achievement among third intermediate grade students. The researcher used the experimental approach on a sample of intermediate
school students who are the third intermediate grade. The students distributed to two groups, the first group (19) students, the second (20) students. The researcher assumed that there was a statistically standard difference at the level of (0.05) between the average scores of students of the first experimental group in the pre and post applications in the cognitive achievement test, which was studied using the virtual learning environment in favor of the post application. As it was assumed that there is a statistically difference at level of (0.05) between the mean scores of students of the second experimental group in the pre and post applications in the cognitive achievement test, which was studied using the educational robot “integrated learning environment” in favor of the post application. As it was assumed that there is a statistically difference at the level of ≤ 0.05 between the average scores for students of the two experimental groups in the cognitive achievement test. When studying using an e-learning environment due to the major effect of the learning environment (virtual or integrated) in favor of the first experimental group. The effectiveness of electronic learning environments (virtual - integrated) in the development of academic achievement in the computer subject for the third grade students, where the researcher used the virtual learning environment and the educational robot" an integrated learning environment ", and after conducting the experiment the researcher reached the correctness of the assumptions that he assumed at the beginning of his research.<br />The researcher recommended the importance of using a virtual and integrated learning environment in teaching computers. The researcher also recommended research in the field of electronic environments and their effectiveness in developing students different skills.
https://araedu.journals.ekb.eg/article_145287.html
https://araedu.journals.ekb.eg/article_145287_3507b3dc9e499e422f1a84de2ffc5969.pdf
جمعية التنمية التکنولوجية والبشرية
المجله الدوليه للتعليم بالانترنت
1687-5931
2682-3594
19
2
2020
12
01
العلاقة بين استخدام البيانات الضخمة وتصميم بيئة تعلم تکيفية على التحصيل واتجاهات طلاب المعاهد العليا في مادة مقدمة في نظم التشغيل
49
118
AR
إسماعيل محمد أحمد
حجاج
مدرس الحاسب الآلي وتکنولوجيا التعليم- معهد المدينة العالي للإدارة والتکنولوجيا
drismailhagag@gmail.com
10.21608/jaee.2020.145291
أحدثت البيانات الضخمة ثورة في صنع القرار في العديد من المجالات ، بما في ذلک التعليم، وقد يتيح لنا دمج تقنيات المعلومات والاتصالات في التعليم القيام بجمع المعلومات حول عملية التدريس والتعلم. نظرًا لأن البيانات الضخمة يمکن أن تساعدنا في تحسينها ، لذلک فهي ذات أهمية قصوى لدمجه في مراحل التعلم الأولية والمستمرة. وقد استهدف البحث الحالي بيان أثر العلاقة بين استخدام البيانات الضخمة (big data) وتصميم بيئة تعلم تکيفية على التحصيل واتجاهات طلاب المعاهد العليا في مادة مقدمة في نظم التشغيل، وقد اعتمد البحث على أداتين هما: اختبار تحصيلي معرفي في مادة مقدمة في نظم التشغيل لطلاب المعاهد العليا، و مقياس اتجاه الطلاب نحو تدريس المادة، کما اعتمد البحث على المنهج الوصفي في مرحلة الدراسة والتحليل والتصميم، والمنهج شبه التجريبي عند قياس أثر المتغيرين المستقلين على متغيراته التابعة، وتکونت عينة البحث من مجموعتين (التجريبية ، الضابطة) وباختبار فروض البحث کانت نتائج البحث کالتالي: وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في القياس البعدي للاختبار التحصيلي المعرفي لصالح المجموعة التجريبية، وکذلک في مقياس الاتجاه، کما أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية التي فى التطبيقين القبلى والبعدى للاختبار التحصيلي ومقياس الاتجاه لصالح التطبيق البعدي، وبتفسير النتائج أکد البحث أن هناک علاقة بين استخدام البيانات الضخمة في إعداد بيئات تعليمية تتکيف مع أنماط المتعلمين.
Big data has revolutionized decision-making in many fields, including education, and the incorporation of information and communication technologies into education may allow us to collect information about the teaching and learning process. Since big data can help us improve it, it is of the utmost importance to incorporate it into the initial and ongoing learning stages. The current research aimed to demonstrate the effect of the relationship between the use of big data and the design of an adaptive learning environment on achievement and the attitudes of students of higher institutes in a course presented in operating systems, and the research relied on two tools: a cognitive achievement test in a course presented in the operating systems of institutes students The study also relied on the descriptive approach at the stage of study, analysis and design, and the quasi-experimental approach when measuring the effect of the independent variables on its dependent variables, and the research sample consisted of two groups (experimental and control) and by testing research hypotheses, the results of the research were As follows: There is a statistically significant difference at a level of significance (0.05) between the average scores of the experimental group and the average scores of the control group in the post-measurement of the cognitive achievement test in favor of the experimental group, as well as in the trend scale, and there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students. In the pre and post applications of the achievement test and the trend scale in favor of the post application, and by interpreting the results, the research confirmed that there is a relationship between the use of big data in Preparing educational environments that adapt to the styles of learners.
البيانات الضخمة,البيئات التکيفية,التحصيل الدراسي big data - adaptive environments - academic achievement
https://araedu.journals.ekb.eg/article_145291.html
https://araedu.journals.ekb.eg/article_145291_b862b282eabd3287f98871a0b883ac81.pdf
جمعية التنمية التکنولوجية والبشرية
المجله الدوليه للتعليم بالانترنت
1687-5931
2682-3594
19
2
2020
12
01
واقع اعتماد التطبيقات التکنولوجية الذکية في التعليم من وجهة نظر الهيئة التدريسية
119
152
AR
شيلى
الهام
کلية العلوم الاقتصادية والتسيير -بجامعة سکيکدة (الجزائر).
10.21608/jaee.2020.145292
هدفت هذه الد ا رسة إلى الاطلاع على واقع اعتماد التطبيقات التکنولوجيا الذکية في التعليم العالي من طرف الهيئة التدريسية بکلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة 20 أوث 1955 سکيکدة دولة-الج ا زئر-، تم حيث يعد معرفة مدى تطبيق واعتماد هذه التطبيقات ذو أهمية کبيرة لمعرفة الفجوة الخاصة بإيصال المعلومات والمعارف للطلبة، وکذا تطوير التعليم والمنظ ومة التعليمية ومواکبته للتطو ا رت العالمية التکنولوجية والرقمنة. تمت هذه الد ا رسة بکلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة سکيکدة )الج ا زئر( خلال السنة الجامعية 2019 - 2020 . تم توزيع استبيان إلکتروني)يضم ثلاث أبعاد أساسية للاستخدام التطبيقات التکنولوجية الذکية في التعليم العالي( على الهيئة التدريسية وعبر البريد الإلکتروني لتحقيق أهداف الد ا رسة، وللتوصل إلى النتائج المرجوة تم اعتماد برنامج التحليل الإحصائي spss . توصلت الد ا رسة لوجود مستوى ضعيف لتطبيق التطبيقات التکنولوجيا الذکية في التعليم من وجهة نظر الهيئة التدريسية للمؤسسة المبحوثة. لذا توصي الد ا رسة بضرورة تطوير أدوات التعليم وتشجيع الانتقال إلى التعليم الرقمي بدلا من التعليم التقليدي وهذا لتطوير<br />المنظومة التعليمية وتحسين کفاءة الجامعة.This study aimed to see the reality of the applications of smart technology adoption in higher education by the faculty at the Faculty of Economic and commercial sciences of management at the University of 20 OAuth 1955 Skikda state-Algiers, was where is the knowledge of the extent of the application and adoption of these applications is of great importance to the special knowledge gap delivery information and knowledge for students, as well as the development of education and the educational system and keep pace of global technological developments and digitization. This study was conducted at the Faculty of Economic, Business and Management Sciences at the University of Skikda (Algeria) during the academic year 2019-2020. An electronic questionnaire (containing three basic dimensions for the use of smart technological applications in higher education) was distributed to the faculty and via e-mail to achieve the objectives of the study, and to reach the desired results, the statistical analysis program was adopted. The study found that there is a weak level of applying smart technology applications in education from the facultypoint of view of the researched institution. Therefore, the study recommends the necessity of developing educational tools and encouraging the transition to digital education instead of traditional education, in order to develop the educational system and improve university efficiency.
التکنولوجيا، التکنولوجيا الذکية، التعليم، الجامعة، الهيئة التدريسية. technology,Smart technology,education,university,faculty
https://araedu.journals.ekb.eg/article_145292.html
https://araedu.journals.ekb.eg/article_145292_b1124d85d88bc6f610bcf4dea3d6d378.pdf